Skip to main content

Som företag handlar det hela tiden om att hitta kunder och behålla kunder. Du vill se till att du är lätt att interagera med och att ditt företag är attraktivt. Du vill påminna om vad du erbjuder och se till att ditt företag är det potentiella kunder tänker på när de ska handla inom din branch. Detta är självklart lättare sagt än gjort. I den här artikeln kommer vi ta upp hur du kan använda dig av inbound marketing och hur du kan lägga fokus på kundresan på rätt sätt.

Kundresan – det du behöver ha koll på

Kundresan handlar om resan som en potentiell kund gör. Från första mötet med ditt företag på internet eller liknande till att de blir en lojal och återkommande kund. Under denna resa behöver du som företag hela tiden vara närvarande för att mana den potentiella kund i rätt riktning. Du vill se till att du hela tiden uppmuntrar de till åt rätt håll när du har möjligheten. 

Det här kan ofta komma i formen av nyhetsbrev, rabatter och automatiska utskick efter att en besökare på din hemsida klickat i olika saker. Det finns många sätt att passa upp på kundresan, det viktigaste är bara att du gör något.

Locka med inbound marketing 

Men det blir ingen kundresa om kunden aldrig hittar fram till dig. Det är därför viktigt att du lägger fokus på att synas och locka potentiella kunder till ditt företag. Med inbound marketing handlar det om att försöka få kunderna att komma till dig, istället för att jaga efter de. Du vill därför vara aktiv och attraktiv på sociala medier, jobba mycket med SEO och använda dig av nyhetsbrev som dyker upp i deras inkorgar.

När du använder dig av nyhetsbrev och andra typer av automatiska utskick är det viktigt att du har de verktyg som du behöver. Gör din marknadsföring så enkel som möjligt för dig själv. Det är därför ofta en bra idé att använda dig av en digital plattform.

En plattform som kan vara till stor hjälp är Paloma. Paloma är designad för att göra det enkelt att skapa nyhetsbrev, planera, strukturera upp och schemalägga automatiska utskick.